محمدرضا تابش:


مشکلات گریبانگیر فرش ایران عمدتا اقتصادی است


گشایش موزه فرش ؛ گامی موثر در معرفی این میراث ارزنده فرهنگی و هنری ایرانیان است

“موزه فرش اردکان” در مراسمی با حضور نماینده مردم اردکان و جمعی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور و استان یزد و مسئولان محلی به بهره برداری رسید.


در این مراسم نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت ایام ا.. دهه فجر و تجلیل از شهید قانعی بعنوان شهید دوران پیروزی انقلاب اسلامی این شهرستان، هویت انقلاب اسلامی را هویتی فرهنگی دانست و با بیان اینکه نمادهایی هستند که شکل دهنده فرهنگ ها می باشند و باید آنها را پاسداشت و از اضمحلال و انحراف آنها جلوگیری کرد .


وی فرش دستباف را در زمره این نهادها و جزء مواریث فرهنگی و هنری ایرانیان برشمرد و با تاکید بر توجه جدی تر مسئولان برای گذر از وضعیت نامناسبی که این صنعت با آن مواجه است افزود: غالب مشکلات گریبانگیر صنعت فرش ایران ، اقتصادی است و اگر سیاست دولت بر تثبیت قیمت دلار است باید برای حفظ این میراث کهن که بعنوان یکی از شاخصه های شناساندن فرهنگ ایرانیان به جهان مطرح میباشد، همانند بسیاری از تولیدات دیگر برای این امر نیز یارانه پرداخت نمائیم.


محمدرضا تابش با توصیه مجدد بر تعامل و پیوند فارغ التحصیلان رشته های فرش با بافندگان که می تواند موجبات ارتقاء سطح کیفی و ماندگاری این هنر صنعت پرافتخار ایرانی را فراهم آورد، بر استفاده از مواد اولیه مرغوب،آموزش بافندگان،توجه به سلایق مصرف کننده در عین رعایت اصالت فرش ایرانی و اعطای تسهیلات مناسب بانکی به فعالان این عرصه تاکید نمود و اظهار امیدواری کرد تا با حفظ کیفیت و اصالت ،این هنر صنعت کهن ایرانی همچنان بعنوان یکی از برجسته ترین موارد شناساندن هنر بافندگان این مرز و بوم به جهانیان باشد.


نماینده مردم اردکان در بخش دیگری از سخنانش با ابراز خوشحالی از به ثمر رسیدن پیگیریهای چندین ساله ؛تاسیس موزه فرش دستباف اردکان را اقدامی ارزشمند و قابل ستایش عنوان نمود وآن را گامی موثر در معرفی این میراث ارزنده فرهنگی و هنری ایرانیان دانست و از مسئولان دست اندرکاران خواست تا این موزه را بعنوان گنجينه‌اي از فرهنگ و هنراردکان پاس دارند و در تقویت آن بکوشند.


محمدرضا تابش خواستار انتقال فرش های اصیل اردکان به این موزه شد و از تلاش های انجمن فارغ التحصیلان دانشکده هنر اردکان ؛مهندس برزگری،سرکار خانم کریمی زاده و میراث فرهنگی استان و شهرستان در ایجاد این موزه قدردانی نمود.


تابش در همین راستا از پیگیریهای صورت گرفته جهت برگزاری "گردهمایی فارغ التحصیلان فرش کشور" در 12 اسفنماه سالجاری و "دومین همایش ملی فرش دستباف ایران" در مهرماه سال آینده در شهرستان اردکان خبر داد و از همه مسئولان خواست تا اهتمام لازم را برای هرچه بهتر برگزار نمودن آن مصروف دارند.


در ابتدای این مراسم نیز مدیرکل میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگري استان یزد نیز در سخنانی تاسیس این موزه را با اعتباری بالغ بر دو میلیارد ریال و از مصوبات دور اول سفر هیات دولت به استان یزد برشمرد و بر نقش موزه ها در انتقال فرهنگها تاکید نمود.در پایان نیز با اهدا لوح سپاس از زحمات برخی دست اندرکاران و بافندگان فرش دستباف اردکان تقدیر بعمل آمد.


لازم به توضیح است اين موزه در خانه تاريخي افضلي ،با زير بناي 492متر و متعلق به دوره قاجاريه واقع گردیده است و شامل بخشهای مختلفی از مراحل بافت فرش،کتابخانه،نمونه هایی از فرشهای دستباف اردکان،کارگاه بافت و غیره می باشد




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا